Strony internetowe, wszystko o czym trzeba wiedzieć przed zamówieniem
Strony internetowe są dokumentami, które zawierają obrazy oraz treści udostępniane w internecie. Po połączeniu ze sobą stron internetowych tworzyć można witrynę lub serwis internetowy.
Rodzaje stron internetowych
Wyróżnić można trzy najpopularniejsze rodzaje stron, a są nimi:
- landing page - jest to strona służąca do zbierania kontaktów, a także skupiania ruchu w ramach prowadzonej akcji. Strona ta nie zawiera wielu informacji, ale jasno określa jej cel,
- one pager - to długa, pojedyncza strona, która zawiera wszystkie potrzebne informacje. Najważniejsze z informacji znaleźć można na górze strony, a reszta znajduje się w menu,
- klasyczna strona - strona ta podzielona jest na stronę główną oraz podstrony, na których znajdują się aktualności oraz dane kontaktowe.
Od czego zacząć projektowanie stron?
Proces projektowania strony internetowej zaczyna się od określenia roli jaką ma ona pełnić. Etap określenia celu strony pozwoli na jej zaprojektowanie w sposób zrozumiały dla osób, które ją odwiedzą.
Jeżeli strona tworzona jest aby prowadzić sklep internetowy użytkownik musi wiedzieć jakie towary może w nim kupić i w jaki sposób dokonać transakcji.
Kolejnym krokiem podczas tworzenia stron jest określenie grupy odbiorców. Należy dokładnie sprecyzować czego potrzebują użytkownicy i jakie są ich preferencje.
Następnym etapem jest zdecydowanie, co znajdzie się na stronie. Najlepiej sporządzić sobie listę rzeczy, które chcemy umieścić na stronie. Najważniejsze pozycję znajdować muszą się na górze strony, a te mniej ważne w dalszej jej części.
Tworzenie stron internetowych
Podczas tworzenia stron internetowych należy wykonać następujące kroki
- wybrać domenę
- Domena jest unikalną nazwą strony przekazującą markę firmy. Nazwa ta wpływa na wygląd strony i często zawiera logo serwisu. Aby zarejestrować domenę skorzystać można z rejestratora domen lub specjalnego generatora, który utworzy nazwę strony. Rejestracja domeny wiąże się z podpisaniem kontraktu krótko lub długoterminowego,
- zaprojektować logo
- Do wykonania profesjonalnego logo trzeba znać kilka zasad. Musi być ono proste, mieć nie więcej niż trzy kolory i nie zawierać niepotrzebnych elementów. Logo powinno być uniwersalne, co oznacza, że musi się ono dobrze prezentować na stronie internetowej, ulotce oraz wizytówce. Najważniejsze jest aby logo kojarzyło się z konkretną stroną,
- zaprojektować grafikę
- Strony internetowe tworzone są według pewnych standardów, którymi są:
* menu w górnej, lewej części strony,
* logo znajdujące się na górze strony. - Takie rozmieszczenie podstawowych elementów pozwoli na komfortowe użytkowanie strony przez osoby ją odwiedzające,
- wykonać stronę
- Wykonanie strony to nic innego jak umieszczenie jej na serwerze. Po tej czynności należy ją przetestować i sprawdzić, czy wszystko działa poprawnie. Jeżeli pojawią się jakieś błędy należy je naprawić,
- system zarządzania treścią
- By pozyskać użytkowników strony należy regularnie ją aktualizować i umieszczać na niej informacje. W zadaniu tym pomóc może system zarządzania treścią, czyli CMS, który umożliwi samodzielne dodawanie informacji i zdjęć na stronę,
- zakupić hosta
- Host jest z serwerem przechowującym witrynę. Aby strona była wyświetlana musi znaleźć się na serwerze. Wynajęty host zapewnia podstawowe wsparcie techniczne oraz oprogramowanie,
- pozycjonowanie
- Działanie to ma za zadanie umieścić stronę na jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce. Aby było to możliwe strona internetowa musi być powiązana z konkretnymi słowami kluczowymi.